- Hidropnomatik sistemleri (HP) açıklamak gerekirse günümüzdeki araçlarda kullanılan süspansiyon sistemlerin gelişmiş versiyonlarıdır.
- Yani süspansiyon sistemlerde yay kullanmak yerine burada HP sistemleri kullanılır. Kısaca yağ ve gazın aynı silindir içinde bulunmasıdır HP sistemi.
- Genel manada toplamak gerekirse biliyoruz ki içinde sadece yağ olan silindirlere hidrolik silindir; içinde sadece hava bulunan silindirlere, yani havayla çalışan silindirlere pnomatik silindir denir.
- Yukarıda bahsettiğimiz gibi HP sistemleri bu iki sistemi içinde barındırır.
HP SİSTEMİNİN ÇALIŞMA PRENSİBİ;
- ORİFİS: Yağ hacimleri arasında yağ geçişlerini sağlayan elemandır.
- Kısaca çalışma prensibinden bahsetmek gerekirse; yukarıdaki görselden yola çıkarak M harfinin uygulamış olduğu kuvvet pistonu iterek kuvvetini birinci odadaki yağa iletir. Bildiğimiz üzere sıvı sıkıştırılamadığı için kuvveti olduğu gibi ileteceği için, birinci odadaki yağ kuvveti ofiris açıklığı yardımıyla ikinci odadaki yağa iletir. İkinci odadaki yağ ise üzerine gelen kuvveti Gaz odasıyla kendi arasında bulunan hareketli pistona iletir. Hareketli piston kuvvetin etkisiyle kuvvetini Gaz odasında bulunan gaza ileterek gazı iyi sıkıştırıp kuvveti altında bulunan pistona iletir. pistonda yaya iletme vasıtasıyla kuvveti absorbe eder. Bu şekilde kuvvet dalgalar halinde yayılarak hem malzeme ömrünü uzatmış olur, hem de daha konforlu bir yapıya sahip olur.
- Örneğin araçlarda genellikle kullanılan bu sistemler konfor bakımından yaylı süspansiyonlara göre kat kat iyi olduğu araştırmalarla kanıtlanmıştır.
- HP sistemi genellikle iş makinalarında, askeri araçlarda ve kalıpçılık sektöründe kullanılır.
HP SİSTEMİ 2'YE AYRILIR;
- PASİF HP SİSTEMİ: Yukarıda HP sisteminin çalışma prensibi anlatırken pasif yöntemi de anlatmış oldum.
- AKTİF HP SİSTEMİ: Buradaki tek fark orifis elemanı yerine bir tane ek hidrolik tankı eklenmesidir. Akü sayesinde bu hidrolik tankı silindirin içine ek sıvı hidrolik yağı takviyesi emme yapmaktadır. Genellikle bu yöntem ağır iş makinalarında tavsiye edilir; çünkü bu aktif HP sistemi sayesinde aracın yüksekliği manuel olarak ayarlandığı için arazide farklı yükseklik, düz yollarda farklı araç yüksekliği sağlayarak sürücülere sürüş konforu sağlamaktadır.
HP SİSTEMİNDE AKTİF VE PASİF ARASINDAKİ FARKLAR;
- Pasif HP sistemi virajlarda veya ani frenlerde fiziğin eylemsizlik yasasından dolayı zarar görme ihtimali varken, Aktifte böyle bir şey söz konusu değildir.
- Aktif HP sisteminin yol tutuşu Pasif HP sistemine göre çok iyidir.
- Aktif HP sistemi düşey ivmeyi ve lastik deformasyonunu azaltarak sürüş konforu sağlarken Pasif HP sisteminde böyle bir durum söz konusu değildir.
KAYNAKLAR;
- Küçük, K., Genç, İ., Fıçıcı, F., & Botsalı, F. M. HİDRO-PNÖMATİK SÜSPANSİYON TEST ÜNİTESİNİN TASARIMI, İMALATI VE TESTLERİ.Sağlam, F., & Ünlüsoy, Y. S. (2014). Hidro-Pnömatik Süspansiyonlu Araçlar İçin Tümleşik Sürüş Konforu ve Yükseklik Kontrolü. OTEKON, 14(7), 26-27.
Sağlam, F., & Ünlüsoy, Y. S. (2014). Hidro-Pnömatik Süspansiyonlu Araçlar İçin Tümleşik Sürüş Konforu ve Yükseklik Kontrolü. OTEKON, 14(7), 26-27.
Yorumlar
Yorum Gönder