Honlama prosesi talaşlı işleme prosesine tabi tutulmuş iş parçalarının son yüzey formunu ve ölçü tamlığını kazandırmak amacıyla uygulanan bitirme işlemidir.
Honlama prosesi yukarıda yazdığım yazıdan yola çıkılarak anlaşılacağı üzere daha hassas parçaların işlenmesinde kullanılan bir yöntemdir.
Honlanma prosesi genellikle delik veya silindirik parçaların işlenmesinde kullanılır.
Honlanma prosesini kısaca toparlamak gerekirse;
• Tornalama veya taşlama işlemi uygulanan yüzeylerin üzerinde bulunan pürüzleri gidermek, yüzeylerin kalitesini düzeltmek, istenen ölçü tamlığını elde etmek ve birlikte çalışacak olan iki yüzeyi birbirine alıştırmaktır.
Honlanma teknikleri, özel tezgahlarda, torna tezgahlarında, freze ve matkap tezgahlarında veya elle uygulanabilmektedir.
Honlanma prosesi ölçü tamlığı ve düzgün yüzey kalitesinin yanında
• Deliklerdeki konikliği,
• Çan eğrisi şeklindeki form hatası,
• Deliğin diklik hatası,
• Arka arkaya gelen deliklerdeki eksen kaçıklığı hataları da düzeltmektedir.
Honlanma prosesi yapılacak çaplar, 1.6 – 760 mm arasında değişmektedir.
Honlanma taşları, 10 – 100 N/cm^2’lik basınçla iş parçasına bastırılır.
Honlanma prosesi, çapraz olarak yapılır;
• Silindirin içine daldırılan honlanma bıçakları iki pasoda yapılır ilk paso bittikten sonra ikinci paso yukarıdaki resimde görüldüğü üzere diğer pasonun zıddı yönünde yapılarak silindirin her tarafı eşit olarak işlenerek pürüzsüz bir yüzey elde edilir.
Honlanma prosesin yapılmasının en büyük nedenlerinden bir diğeri ise şudur;
• Motordaki krank biyel mekanizmasını düşünelim, motor silindirlerinin içindeki pistonları krank biyel yardımıyla aşağı yukarı hareket ettiğini biliyoruz.
• Bu motorun silindirlerinin sadece tornalama işleminden sonra kullanıldığını düşünelim ve pistonların o silindirler içinde çalıştığını hayal edelim.
• Tornalanmış silindirde bitirme işlemi yanı honlama prosesi yapılmadığı için silindirde kalem çizgisi, vida gibi ince izler bırakılacağını biliyoruz.
• Bu izler sonucunda motordan nefes darlığına tutulmuş insan soluması gibi hırıltı, boğuk seslerin geldiğini göreceğiz.
• Bunun önüne geçmek için honlama prosesi yapılmaktadır veyahut şart bir işlemdir.
• Ayrıca honlama prosesi malzemede elektromanyetik alanını azaltmaktadır.
• Şu şekilde açıklamak gerekirse;
& Bildiğimiz üzere piston krank biyel mekanizması sayesinde aşağı yukarı hareket ederken ve silindir içinde oluşan yanmalar sonucunda malzemede meydana gelen deformasyonlar sonucu, malzemelerden ufak parçalar kopmaktadır.
& Bu ufak parçalar honlanma prosesi görmemiş bir silindirin içinde oluşursa, bu silindirin içinde torna kalem izi gibi izler olacağı için ve piston aşağı yukarı hareket ederken daha fazla sürtünmeye neden olarak elektromanyetik alanı büyüterek mıknatıslanmayı artıracaktır.
& Artan mıknatıslanma o küçük parçaların pistona yapışıp pistonla aşağı yukarı harketi ederek silindire zarar vererek motorun güç düşmesine neden olacaktır.
& Honlanma prosesi uygulayarak bunun önüne geçilmektedir.
Yorumlar
Yorum Gönder